تابلنـدای صعود 

تاکنون به آفرینش چشم های خود دقت کرده اید؟

چشم ها داخل گودی صورت قرار دارند و با استخوانهای گونه، پیشانی و بینی از آنها محافظت می شود. اگر این حصار استخوانی اطراف چشم را نگرفته بود، هر ضربه ای به چشم می توانست انسان را برای همیشه از نعمت بینایی محروم کند.تا به حال فکر کرده اید که چرا چشمان ما باید کروی باشد؟ چرا مکعبی شکل نیست؟! اگر مکعبی شکل بود علاوه بر این که برای حرکت دادن آن دچار مشکل می شدیم، دید کاملی هم از پدیده های گرداگردمان نداشتیم.. به ابروهایمان نگاه کنیم. این موهای کوتاه که زیبایی بخش صورت ما هستند، علاوه بر اینکه مانند سایبان از تابش شدید نور به چشم جلوگیری می کنند، نمی گذارند عرق پیشانی نیز وارد چشم ها شود. حالا تصور کنید، اگر چشم ها داخل گودی قرار نداشتند، اگر ابروها نبودند؛ اگر مژه ها هر لحظه از ورود گرد و غبار به چشم جلوگیری نمی کردند؛ اگر پلک ها باز و بسته نمی شدند؛ اگر شکل چشم ها بادامی نبود و اشک از آن خارج نمی شد و چه اتفاقی می افتاد؟

امیرمؤمنان حضرت علی درباره آفرینش انسان می فرماید:

از ]خلقت[ این انسان باید تعجب کرد که با تکه ای چربی نگاه می کند، با پاره ای گوشت سخن می گوید و با چند استخوان ]ریز[ می شنود

نهج البلاغه، کلمات قصار، حکمت8

 

این همه شگفتی هایی که در جهان هستی وجود دارد، نشانه چیست؟ آیا می توان گفت تمامی این امور، به طور تصادفی به وجود آمده و کسی آنها را نساخته است؟ یا اینکه اگر انسان خوب به نظم شگفت انگیز جهان و تمامی مخلوقات بنگرند فقط به یک نتیجه خواهد رسید که این نظم های خارق العاده و بی نظیر، قطعاً ناظمی داشته است و این ناظم کسی نیست جز خداوند دانا و مهربان. آیا ممکن است خداوند دانا و حکیم ما، این جهان زیبا و شگفت انگیز را بیهوده و بی هدف آفریده باشد؟ 

امیرمؤمنان حضرت علی در پاسخ به این سوال می فرماید:

خداوند تمام آنچه را که در زمین است برای شما آفریده است تا دربارۀ آنها بیاندیشید و با استفاده از آنها به بهشت راه یابید و خودتان را از عذاب دوزخ برهانید

 عیون اخبار الرضا علیه السلام، ج 2، ص 12


 

سوال مسابقـه

1 آیا می توانید یکی از اعضای بدن را نام ببرید که در صورت نبود آن  کوچکترین مشکلی در کارهای بدن پیش نیاید؟ از این موضوع به چه نکته ای پی می برید ؟

2 با توجه به سخن حضرت علی توضیح دهید که هدف آفرینش چیست؟