امروز آخرین روز سال قمری است و یک سال دیگر گذشت..  آینده ی ناپایدار به سرعت در حال گذر است ؛ روزها از پس هم می گذرند و سال جدیدی از راه میرسد و ما متوجه آن نمی شویم..  از کجا معلوم که سال آینده بتوانیم زندگی کنیم؟!  خداوند هر لحظه فرصتی دوباره به انسان می دهد ولی افسوس که فرصت ها را در نمی یابیم ..بلاخره ندای انّا لله و انّا الیه راجعون را بر ما سر میدهند و این جاست که مارا خواه نا خواه از خواب بیدار می کنند و دیگر ما می مانیم و کردار خویش... اما خوشا به حال کسی که قبل ازاین که اورا بیدار کنند خود ازخواب غفلت بیدار شود و قدر فرصت های خود را بداند ...خوشا به حال کسی که قبل از این که دیرشده باشد قدر پدرو مادر خویش را بداند ... خوشا به حال ثروتمندی که اموال خود را در راه دوست انفاق کند..  امیدوارم همه ی ما بتوانیم تحت لطف و رحمتش این سرنوشت رابه زیبایی هرچه تمام تر بسازیم.






فقط یک بار به دنیا می آیی،                               

فقط یک بار خداوند زندگی را به تو هدیه می کند؛

امّا، در سرایی دیگر همواره خواهی بود؛            

  اگر این فرصتِ یک باره را از دست دهی،
                               چه خواهی کرد؟
گرچه یک بار به دنیا می آیی                            

امّا یادت باشد که هر صبح، تولدی دوباره است؛      

      تولدی از خود، با خود و به دست خود.

                                                و تو با تولّد همواره ی خود در دنیا، در صبح زیبای بهشت می سرایی که:


ستایش خدایی را که در وعده اش با ما صادق بود و زمین را به ما میراث داد تا در

بهشت، هرجا که خواهیم جای گزینیم. پس چه نیک است پاداش اهل عمل.





 آخر ماه ذیحجه ، آخرین روز هر سال قمری  است و در آن فضایل بسیار وارد است .

مرحوم سید ابن طاووس در کتاب اقبال - کتابی ست در فضایل اعمال هر مناسبت که با استناد به احادیث معتبر نگارش یافته است - در این باره می فرماید:

 در این روز دو رکعت نماز میخوانی که در هر رکعت باید خوانده شود :1. حمد یک مرتبه    2. ده مرتبه سوره مبارکه توحید(قل هو الله أحد)    و 3. ده مرتبه آیة الکرسى . وپس از فراغت از نماز میخوانی:


اللَّهُمَّ مَا عَمِلْتُ فِی هَذِهِ السَّنَةِ مِنْ عَمَلٍ نَهَیْتَنِی عَنْهُ وَ لَمْ تَرْضَهُ وَ نَسِیتُهُ وَ لَمْ تَنْسَهُ وَ دَعَوْتَنِی إِلَى التَّوْبَةِ بَعْدَ اجْتِرَائِی عَلَیْکَ اللَّهُمَّ فَإِنِّی أَسْتَغْفِرُکَ مِنْهُ فَاغْفِرْ لِی وَ مَا عَمِلْتُ مِنْ عَمَلٍ یُقَرِّبُنِی إِلَیْکَ فَاقْبَلْهُ مِنِّی وَ لا تَقْطَعْ رَجَائِی مِنْکَ یَا کَرِیمُ

 

پس چون گفت این را شیطان گوید واى بر من هر چه من رنج کشیدم در حق او در این سال همه را خراب کرد به این کلمات و شهادت دهد سال گذشته براى او که سال خود را به خیر ختم نمود

 

منبع : مفاتیح الجنان . اعمال آخر ماه ذی الحجه