آخرین سحـر... 

به آخرین ساعات ماه مبارک رمضان نزدیک می شویم.. اما ... اما آیا رمضان دیگری در پیش است؟ آیا از رمضان خوب بهره مند شده ام؟ آیا رمضانی بوده ام؟..آیا از آتش جهنم خود رهایی یافتم؟.. آیا تعداد دفعات خواندن دعای سحرهایم به تعداد انگشتان دستم رسید؟.. ماه رمضان پایان یافت...دیگه تکراری در کار نیست..

اینها سوالهایی بود که مدام از جلوی چشمانم عبور می کرد و مرا به خود مشغول... از اول ماه رمضان با خود قرار هایی گذاشته بودم که تقریبا به هیچ کدام  آنها عمل نکرده ام... توی همین فکرها بودم که ناگاه به خود نهیبی زدم ..که...هنوز چند ساعتی فرصت باقی مانده ..خب ، کاچی بعضی هیچی.

پس یا علی گویان ایستادم . مشتم را گره کردم .... عزمم را جزم تا با خود و خدای خود تجدید عهد کنم..این بار با دفعات قبل فرق دارد...دیگر پیمان نخواهم شکست.. انسان حتما نباید در ماه رمضان انسان باشد .. هیچ اشکالی ندارد ..ان شاء الله ازاین به بعدش رو از دست نمی دهم..حالا که فکر می کنم انجام واجبات و ترک محرمات اصلا کار سختی نیست .فقط .. فقط یه کوچولو سختی داره که آن هم با تفکر در پاداشی که خداوند در نظر دارد ، قابل حل است...


و اما چند توصیه بنده حقیر به شما عزیزان که البته آنها را از کتابهایی خوانده ام ..



1- حفظ قرآن کریم..(روزانه فقط 5 آیه)

سال 1383 موضوعی که برای تبلیغ در حج در نظر گرفته بودیم، قرآن بود. از این رو در دیداری که قبل از سفر حج با آیت الله بهجت داشتیم فرمودند:به رفقا بگویید برای حفظ قرآن تلاش کنند..روزی پنج آیه را حفظ کنند.. مشکل نیست ! شیطان می گوید زیاد است سخت است بلکه محال است!شخصی می گفت به طور اتفاقی ظرف دو سه ماه یک ختم قرآن کریم کردم و حافظ کل قرآن شدم..با این که قصد حفظ قرآن نداشتم.

گفتنی است که در احادیث ائمه اطهار (علیهم السلام برکات فراوانی برای حفظ قرآن کریم ذکر شده است ؛ مانند: برخورداری از دوام عقل ، محفوظ ماندن از هر گزندی پوسیده نشدن و کرم نخوردن بدن پس از مرگ، برخورداری از بالاترین درجات بهشت و ..(زمزم عرفان ص25)

پس بیایید از همین امروزشروع کنیم و به حفظ قرآن کریم بپردازیم...اگر یک بار امتحان کنید خواهید دانست این روش حفظ از 10 دقیقه حد اکثر 20دقیقه بیشتر طول نمی کشد. برای شروع 5 آیه اول سوره مبارکه بقره را پیشنهاد می کنم..



2-ترک معصیت

آیت لله بهجت طی ملاقاتی دیگر فرمودند: برای رهرو در اولین مرحله عزم راسخ و مستمر بر ترک معاصی در اعتقادیات و عملیات -اگر چه هزار سال باشد-و نماز وال وقت ، برای وصول به مقامات عالیه کافی و وافی ست.(زمزم عرفان ص77)



3-خواندننماز های پنجگانه در اول وقت

توصیه بعدی آیت الله بهجت که مکرر برآن تأکید می فرمودند ، تقیّد به خواندن نماز های پنج گانه در اول وقت بود. در نخستین دیدار خصوصی که با این عالم ربّانی در سال هفتاد داشتم ، ایشان از استاد خود آیت الله سید علی قاضی نقل کردند که: هر کس نماز های واجب روزانه را اول وقت بخواند به تمام مقامات معنوی خواهد رسید اگر نرسید مرا لعنت کند.

هم چنین در دیداری که در سال 85 با ایشان داشتم ضمن تکرار همین نقل از استاد خود اضافه فرمودند:(نگفتند "خوب بخواند" ؛ پس معلوم می شود نماز اول وقت حضور قلب آور هم هست.)



4- حضور قلب در نماز 

از ایشان پرسیدم راه  رسیدن به حضور قلب در نماز چیست؟

ایشان پاسخ دادند :دو کار در کنار هم:

1.نماز گذار به وسوسه های شیطانی که غیر اختیاری پیش می آید کاری نداشته باشد.

2.هر وقت در نمازش توجه پیدا کرد ، با اختیار به غیر خدا توجه نکند.

سپس در توضیح این مطلب فرمودند : شیطان می خواهد اختیاراً انسان را متوجه غیر خدا کند. وقتی دید که در حال اختیار به غیر خدا توجه نمی کند او را رها می کند.