پسـران بدانند

استمنـاء و مضرات آن



استمناء یا خود ارضایی یعنی بازی کردن با خود به قصد بیرون آمدن منی!
خود ارضایی حرام و گناه کبیره است و عملی انحرافی است و باید با عمل و رفتار با آن مقابله کرد و راه درمان آن جز با رعایت دقیق دستورالعملها محقق نمیشود، ولی چون هر عملی نیاز به دانش و اطلاعات خاصّ خود دارد، بنابراین راه کنترل و درمان این بیمارِ و عادت زشت نیز بدون کسب آگاهی میسر نیست.
توجّه به سه نکته در باره استمناء الزامی است:
1- آگاهی از حرمت شرعی و اخلاقی آن؛ (و اینکه این کار و عمل یکی از رذائل اخلاق جنسی و انجام آن طبق روایات، موجب دورشدن از رحمت خدا واهل بیت (علیهم السلام)  و زایل شدن عقل میشود و از لحاظ شرعی حرام و گناه کبیره محسوب میشود و هر گناهی نور ایمان را تضعیف می کند و باعث تاریکی و آلودگی روح انسان میشود. نوری که انسان بدان نیاز فراوان دارد و در اثر فقدان آن، در دنیا دچار خسران و در آخرت دچار عذاب و حسرت خواهد شد).
2-  آگاهی از عواقب سوء استمناء.
3- آگاهی از روش پیشگیری و درمان.
توضیح نکته اول: (حرمت شرعی و اخلاقی استمناء)
رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلّم) می‌فرماید: هر کس، که با دست شهوتش را بیرون کند ملعون است.
آقا امام صادق (علیه السّلام) می‌فرماید: سه دسته‌اند که خداوند با ایشان سخن نمی‌گوید و به نظر رحمت به آنها نگاه نکند و پاکشان نفرماید و برایشان عذاب دردناکی است: 1.. کسی که موی سفیدش را بکند (تا خود را جوان نشان دهد)؛ 2. کسی که با عضو خودش شهوتش را دفع کند (خودارضائی)؛ 3. کسی لواط  دهد.
از امام صادق (علیه السّلام) ...از حکم کسی که با حیوانی آمیزش کند یا (استمناء) کند، پرسیدند، فرمود: «هر کس شهود خود را به این وسیله و مانند آن دفع کند در حکم زنا کردن است. یعنی با گناه زنا برابر می‌باشد.
از امام صادق (علیه السّلام) راجع به حکم استمناء سـؤال شد؟ حضرت (علیه السّلام) فرمود: گناه بزرگی است که خداوند در قرآن مجید از آن نهی فرموده است و استمناء کننده مثل این است که به خودش نکاح کرده و اگر کسی را بشناسم که چنین کاری را انجام دهد با او هم غذا نشوم.
در حدیث آمد: ...هفت گروهند که خدای عزوجل در قیامت به آنان نظر نمیکند که یک گروه از آنها کسانی اند که با دست خویش ازدواج کنند. (یعنی استمناء میکنند).
توضیح نکته دوم: (آگاهی از عواقب سوء استمناء)
از نظر علمی هیچ پزشک فهیم استمناء را تجویز نمیکند و پسندیده نمی داند بلکه پزشکان برای استمناء مضرّاتی را معرفی میکنند که برخی از آنها عبارتند از:
1. مبتلا شدن به کشمکش های روحی و اضطراب؛ (زیان عقلی و روانی)
2. حساسیت و ضعیف شدن مراکز عصبی؛ (زیان عقلی و روانی)
3. به هم خوردن نظم وآرامش روحی؛ (زیان عقلی و روانی)
4. دچار شدن به افسردگی و اضطراب؛ (زیان عقلی و روانی)
5. سر گیجه داشتن؛ (زیان عقلی و روانی)
6. فراموشی؛ (زیان عقلی و روانی)
7. سستی اراده؛ (زیان عقلی و روانی)
8. ضعف حافظه؛ (زیان عقلی و روانی)
9. لذّت نبردن از آمیزش با همسرانشان؛ (زیان جنسی)
10. احتلام مکرر؛ (زیان جنسی)
11. مبتلا شدن به انزال زود رس؛ (زیان جنسی)
12. دچار شدن به لاغری، لرزش؛ (زیان جسمی)
13. ضعیف شدن قوّه بینایی و شنوایی؛ (زیان جسمی)
بنابراین استمناء شرعاً، عرفاً و هم از نظر طبّ و علم؛ حرام و ناپسند است.
توضیح نکته سوم: (آگاهی از روش پیشگیری و درمان استمناء)
برای درمان استمناء و ریشه کن نمودن آن چند راه حل توصیه شده است:
1- زود ازدواج کردن؛ (زیرا ازدواج موجب سلامت روحی و جسمی و کنترل کننده این گناه است).
2- روزه گرفتن؛ (روزه موجب تخفیف شهوت جنسی میشود.
پیامبراکرم (صلی الله علیه و آله و سلّم) میفرماید: یَا مَعْشَرَ الشَّبَابِ، مَنِ اسْتَطَاعَ مِنْکُمُ البَاءَةَ فَلْیَتَزَوَّجْ، فَإِنَّهُ أَغَضُّ لِلْبَصَرِ وَأَحْصَنُ لِلْفَرْجِ، وَمَنْ لَمْ یَسْتَطِعْ فَعَلَیْهِ بِالصَّوْمِ، فَإِنَّهُ لَهُ وِجَاءٌ.
ای جوانان اگر میتوانید، از دواج کنید که موجب قدرت حفظ چشم از نگاه به نامحرم و محافظت آلت تناسلی از فعل حرام می باشد و کسی که نمی تواند ازدواج کند، روزه بگیرد زیرا روزه شهوت را خاموش میکند.
3- پرهیز کردن از محرک های جنسی.
زیرا نگاه کردن به افراد بزک کرده در کوچه و بازار و خواندن مطالب عاشقانه ودیدن تصاویر مبتذل جنسی که از جانب تاجران شَرَف و غریزه ترویج میشود و گوش دادن به آهنگ های مبتذلی که با امواج هوا در فضا سیر میکند و محیط را آلوده میسازد، عفت را لکه دار و اخلاق را فاسد و شخصیّت را لگد مال و ادراک و فهم را کند و حافظه را ضعیف و آتش غریزه را شعله ور میسازد و جوان را در حقارت پست شهوت مدفون می سازد.
4- پرکردن اوقات فراغت با برنامه های مفید.
روانشناسان معتقدند: فردی که با خود خلوت می کند اندیشه های رویایی و افکار پریشان و تخیلات جنسی شهوت انگیز به او هجوم می آورند، خصوصاً در افراد نوجوان این تفکرات و حالات شدید تر است. در این هنگام جوان یا نو جوان به گناه استمناء رو میآورد تا طغیان شهوت را فرونشاند یا از فشار آن بکاهد.
5- پیدا کردن دوستان خوب.
باید جوان با دوستانی معاشرت کند که در سیمایشان اثر سجده و راهشان درست و اخلاقشان خوب و خدائی باشد، چه خوب است که جوانان و نوجوان به دنبال چنین دوستانی باشند تا آنها را در سختی ها و نا ملایمات زندگی تکیه گاه باشند و در جوارشان آرامش روحی پیدا کنند.
6- اجرا کردن دستورات طبی.
دستورات طبّی مانند: 1- حمام با آب سرد در فصول گرم، 2- انجام تمرینات ورزشی، 3- مصرف نکردن زیاد گوشت و غذا های مقوی، 4- نخوابیدن بر شکم یا پشت، (بلکه مطابق توصیه دین، به پهلوی راست یا مقابل قبله بخوابد).
7- ترس از خدا داشتن.
اگر جوان احساس کند که خدا او را می بیند و مراقب اوست و نهان و آشکارش را بخوبی می داند و خیانت چشم و اسرار درون او را مییند و اگر در انجام وظایف کوتاهی کند بزودی به حساب کار هایش می رسد و اگر بلغزد یا منحرف شود او را مجازات میکند، دیگر به اعمال قبیح و عوامل مهلک روی نمی آورد و از ارتکاب فحشا و منکر نیز خود داری می کند.
جوانان باید بدانند که حضور در مجالس علمی و خواندن نماز های واجب، تلاوت قرآن، خواندن نماز شب انجام روزه و شنیدن شرح حال و زندگی یاران پیامبر و بزرگان دین و همراهی با جماعت مؤمن و نیکوکار و یاد مرگ و زندگی پس از مرگ، ترس از خدای عزوجل سازنده آنان است و دل را رشد می دهد و عظمت و اقتدار پروردگار را در دل احساس می کنند و از خدا دور نمیشود. (و نظارت الهی در زندگی خود احساس می کنند).