نهی از منکـر

خشـم مقدس

 

 

 

خشم مقدس، یکی از نشانه های اهل ایمان است

یکی اینها مسئله حجاب است که به سادگی نادیده گرفته شده است. در همین موضوع انسان در برابر یک امری که خلاف رضای خدای متعال است قرار بگیرد و نسبت به آن بی‌تفاوت باشد.این جای تعجب و تاسف دارد. که دغدغه دینی نداشته باشیم.

به گزارش پایگاه خبری انصارحزب الله ، آیت الله شیخ رضاسبط الشیخ انصاری ، رئیس حوزه علمیه سبط الشیخ انصاری دزفول روز پنج شنبه اول اسفندماه در جمع نمازگزاران مسجدصاحب الزمان - جنوبی دزفول در سخنانی به اهمیت امربه معروف و نهی ازمنکر در جامعه به خیانت ساکتین در این خصوص پرداخت و از تک تک آحاد جامعه و بویژه مسئولان خواست تا نسبت به حفظ ارزشهای دینی و اسلامی دغدغه داشته و در جامعه صریحا به منکرات واکنش نشان دهند.

مشروح سخنان ایشان بدین شرح است:

خداوند سبحان ،در آیه شریفه (وَإِذَ قَالَتْ أُمَّةٌ مِّنْهُمْ لِمَ تَعِظُونَ قَوْمًا اللّهُ مُهْلِکُهُمْ أَوْ مُعَذِّبُهُمْ عَذَابًا شَدِیدًا قَالُواْ مَعْذِرَةً إِلَى رَبِّکُمْ وَلَعَلَّهُمْ یَتَّقُونَ )(الاعراف ۱۶۴) مردمان یک جامعه را متشکل از سه گروه معرفی می فرماید: ۱- فاعلین ۲- ساکتین ۳- ناهین.
مراد از فاعلین آن کسانی هستند که مرتکب کارهای خلاف می‌شوند و در راس کارهای خلاف، کارهایی است برخلاف رضای خدا باشد. زیر پا گذاشتن حدود الهی است و بعد سایر مسائل، یعنی نادیده گرفتن یک سری قوانین وضعی مربوط به یک جامعه مدنی.

ساکتین آنانی هستند که شاهد کارهای خلافی از سوی خلافکاران هستند ولی بی‌تفاوتند، خودشان کارهای زشت را انجام نمی‌دهند ولی در مقابل آنان (فاعلین)ساکتند.

*مومنین در مقابل بی بندوباری و ولنگاری ساکت نیستند

ناهین ، یعنی آمرین بالمعروف و ناهین عن المنکر . و اینان که مومنین حقیقی و مسلمان راستین می باشند در مقابل گناه و خطا و بی بندوباری و ولنگاری و خطا و بی تفاوت و ساکت نبوده و نهی از زشتی ها و امر به خوبی ها می کنند .
یک گروه اندکی باقی می‌ماند که از آنها به «ناهین» تعبیر می‌شود ،امر به معروف و نهی از منکر یک بداهت عقلی است که به ضرورت عقلی، نه براساس باورهای دینی، درهر جامعه‌ای بنابر اصل عقلانی قابل قبول است.
این امر مسلمی است. ناهین کسانی هستند که در برابر زشتی‌ها بی‌تفاوت نیستند.یک مناظره و یک گفت و گویی در این آیه(۱۶۴ اعراف)، خداوند بین ساکتین و ناهین بیان کرده است.

*ساکتین بدنبال ماست مالی کردن منکرات!
حرف ساکتین، حرفی است که امروز ما از زبان خیلی‌ها می‌شنویم، حرفهای کسانی که خوب هستند ولی خطاب به کسانی که به وظیفه خودشان عمل می‌کنند زبان نصیحت باز می ‌کنند و می‌گویند چرا صحبت می‌‌کنید؟! چه ثمره‌ای دارد؟! این حرف ساکتین است.
و حالا منشاء این حرف کجاست و یک القای شیطانی است، آن یک بحث دیگری است، کارساکتین دمیدن روح یاس و ناامیدی در مردم نسبت به اصلاح امورات است.
گروه ساکتین اهل مداهنه هستند؛ مداهنه از کلمه دهن است، یعنی روغن، یا به معنای فارسی «ماست مالی» کردن.

{سازش و معامله بر سر دین و کوتاه آمدن از اصول، ارزش ها و مبانی دینی نقطه مقابل غیرت دینی می باشد که به غلط از آن با عنوان «تساهل و تسامح دینی» یاد می شود ولی باید آن را مداهنه نامید}.

در یک روایتی است که خداوند به شعیب پیامبر وحی کرد که امشب یکصد هزار نفر از قوم تو به عذاب الهی می‌رسند. ۶۰ هزار نفر از خوبان (ساکتین) و ۴۰ هزار نفر از بدان (فاعلین). سوال شد که خدایا چراخوبان و چرا بیشتر؟! پاسخ این بود: برای اینکه با خلافکاران آنها مداهنه کردند.
این افراد می گویند چرا باید با دیگران اصطکاک ایجاد کرد. بنا بر این، مداهنه به معناى دست برداشتن از اصول و مبانى و ارزش ها و آرمان هاى الهى است تا مخالفان را خوش آید، که این کار از نظر قرآن کریم، کارى ناپسند است؛مداهنه یعنی صلح و سازش کلی که این غلط است.

از فرمایشات امیرالمومنین علی(ع) است که فرمود:( أَمَرَنَا رَسُولُ اللَّهِ صَلّی الله عَلیهِ وَ آله أَنْ نَلْقَى أَهْلَ الْمَعَاصِی بِوُجُوهٍ مُکْفَهِرَّه) : رسول خدا به ما دستور دادند که با اهل معصیت ، با چهره های عبوس مواجه شویم ، نه اینکه به آنان لبخند بزنیم . و این یکی از مهمترین عوامل پیشگیری از گناه و افزونی گناهکار در جامعه می باشد .

(ناهین) قبول ندارند که نهی از منکر ، و تذکرات آنان بی اثر می باشد (لَعَلَّهُمْ یَتَّقُونَ ) و بالفرض و با صرف نظر نمودن از نتیجه عمل ، و با انجام تکلیف ، می خواهند در پیشگاه الهی معذور باشند (مَعْذِرَةً إِلَى رَبِّکُمْ) .

*اهل مداهنه ، ساکتین و افراد بی تفاوت در مقابل منکرات ، ملعون هستند
خداوند در قرآن می‌فرماید: ( لُعِنَ الَّذِینَ کَفَرُواْ مِن بَنِی إِسْرَائِیلَ عَلَى لِسَانِ دَاوُودَ وَعِیسَى ابْنِ مَرْیَمَ ذَلِکَ بِمَا عَصَوا وَّکَانُواْ یَعْتَدُونَ المائده ۷۸ کَانُواْ لاَ یَتَنَاهَوْنَ عَن مُّنکَرٍ فَعَلُوهُ لَبِئْسَ مَا کَانُواْ یَفْعَلُونَ المائده ۷۹)

"اقوامی از طرف حضرت عیسی(ع) و حضرت داود(ع) مورد لعنت قرار گرفتند. برای اینکه عصیان می‌کردند و حدود الهی را زیر پا می‌گذاشتند.اینگونه بودند که در برابر منکرات و زشتی‌ها نه نهی می‌کردند و نه پذیرای نهی می‌شدند."

پس می‌بینیم ساکتین اینچنینی ملعون هستند. یک سری مسائلی که ما در سطح اجتماع با آن مواجه می‌شویم خیلی جای تعجب دارد. یکی اینها مسئله حجاب است که به سادگی نادیده گرفته شده است. در همین موضوع انسان در برابر یک امری که خلاف رضای خدای متعال است قرار بگیرد و نسبت به آن بی‌تفاوت باشد.این جای تعجب و تاسف دارد. که دغدغه دینی نداشته باشیم.

*خشم مقدس ، یکی از نشانه های اهل ایمان است
می‌گوییم خشم و غضب خوب است یا بد؟! جواب این است که غضب و خشم مفتاح همه بدی‌هاست. یک گناه کلیدی است. اما این خشم در همه جا مفتاح بدی‌هاست؟!
ما یک خشمی داریم به نام خشم مقدس. می‌شود گفت دین را همین خشم مقدس پیش برد. در روایتی آمده است که یکی از نشانه‌های مومن حقیقی این است وقتی می‌بیند که حدی از حدود الهی زیر پا می‌رود، همچون پلنگی زخم خورده خشمگین می‌شود.
ما چرا در برابر زیر پا رفتن حدود الهی و ارزشهای جامعه خودمان بی‌تفاوت هستیم؟ لذا وظیفه تک تک مومنین و مخصوصا مسئولین است وقتی که می‌بینند یک حدی از حدود الهی، یک ارزشی از ارزشهای اسلامی نادیده گرفته می‌شود، اینها عصبانی بشوند.عصبانیتی که منشائ حرکتی مثبت برای پیشگیری از آن عمل خلاف می شود.
چرا اعلام و ابراز تنفر از گناه و زیر پا رفتن حدود الهی در جامعه کم است؟ چرا فلان مسئول در سخنان خود رسما اعلام نمی‌کند که" ای مردم من از بی‌حجابی متنفر هستم این مقتضی تولی و تبری است. همه وظیفه دارند. هرکس به سهم خودش، هم مردم و هم مسئولان. من سخنرانی می کنم وظیفه من هست وقتی جایی که حرکتی خلاف رضای خدا باشد، اعلام کنم که می‌کنم. دیگران هم همین‌طور.مسئولین بایستی قاطعانه و صراحتاً با اعمال ضد اسلامی مخالفت نموده ، و علناً اعلام تنفر و بیزاری از ضد ارزش ها نمایند .

*مسئولین باید قاطعانه مدافع ارزشها و حدود الهی باشند
یک مثال بزنم از رئیس قوه مجریه که رئیس جمهور محترم می باشد. در اولین کنفرانس مطبوعاتی یک خانمی آمد در حالی که موهایش آشکار بود ،که این برخلاف رضای خداست، برخلاف قانون مسلَم قرآنی است. همان لحظه تلاطمی در درون من بود؛ تعبیر من این است هیچ زمانی در طول عمرم این قدر آرزو در دل نمی کردم و بعد این همه حسرت نخوردم.آرزویم این بود که چقدر خوب است یک تذکر محترمانه و قاطعانه داده بشود و حسرتم این بود که این تذکر داده نشد.


اگر من بودم،می گفتم:دخترم! من به عنوان رئیس قوه مجریه و بالاتر از آن به عنوان یک شخص روحانی که وظیفه ام تقویت و ترویج دین است از شما خواهش می کنم این بزرگترین حد الهی را رعایت کنید. و اگر این تذکر داده می شده ، رعایت حجاب یک دستور العملِ عملی می شد برای ملت ما .

فائده و اثر مثبت چنین تذکراتی ، ازفوائد و اثرات صدها و بلکه هزارن مجلس که در رابطه با حجاب برگزار شود ، بهتر و بیشتر است .
اینکه گاه افرادی بخواهند به گونه‌ای حرکت کنند که همه گروه‌ها و اشخاص مرید او و او مراد آنها بشود این کاری است بسیار غلط و منافقانه.
بی‌توجهی نسبت به این مسائل باعث شده که روز به روز ما می‌بینیم که در خیلی از عرصه‌ها مواجه می شویم که گاهی در خلوت می‌گوییم عجیب است و ابراز تاسف می‌‌کنیم. چرا نباید بر تورهای گردشگری نظارت باشد؟ چرا باید علنا ارزشهای اسلامی در جامعه زیر پا برود؟ باید غیرت دینی در جامعه ترویج و نهادینه شود.

*برخی برنامه های سیما قبح گناه را در جامعه از بین می برد
ایشان در پاسخ به سئوالی پیرامون نقش رسانه ملی در فرهنگ سازی در جامعه گفتند: آیا سیمای ما نمی خواهد ننگ استفاده ابزاری از وجود زن مسلمان را برای تبلیغات تجاری خود باور کند؟! آنهم تبلیغاتی که در مواردی که نه تنها که مفید نیست بلکه مضر است و بلکه مردم را سوق می دهد به طرف زندگی تجملی و اشرافی بدون کوشش.
اگر بخواهیم وارد جزئیات بشویم و به محتوای سریالهایی که ایجاد ارتباط و خلوت کردن با نامحرم را یک امر طبیعی جلوه می‌دهد و قبح خیلی از مسائل از بین رفته است، آن یک بحث خیلی مفصلی است.
برخی تبلیغات در سیما اغواگری است ، مثل آن تبلیغ کرم حلزون که اغوای یک ملت بود و هیچ کس پاسخگو نیست.

یکی بیاید این جمله را توضیح بدهد«بدون چاکلز هرگز؛ یعنی چی؟» چرا یک ریال خرج «بدون حجاب هرگز» نمی‌کنیم؟! دانشگاه این مملکت طبق فرموده امام ، صداو سیماست و این رسانه مسئولیت زیادی را در فرهنگ‌سازی بر عهده دارد.


*چرا هیچ مسئولی بابت پایمال شدن ارزشهای اسلامی عذر خواهی نمی کند
چرا یک بار به خاطر حدود الهی، مردم برانگیخته نمی‌شوند و یا مسئولان عذرخواهی نمی‌کنند؟ اگر در فرانسه دولتمردان آنجا یک دختر را به خاطر حجاب از دانشگاه و یک مربی محجبه را به خاطر حجابش اخراج می‌کنند و ما محکومشان می‌کنیم و محکوم کردن ما نیز به نوعی درست است اما از یک طرف هم باید آنها را تحسین و در ارتباط با آن تایید، خودمان را تقبیح کنیم! و آن اینکه فرهنگ آنجا بیگانه با حجاب است و می‌گویند فرهنگ ما این روش پوشش را نمی‌پذیرد و حذفش می‌کنند. اما در کشور ما حجاب قانون و واجب الهی است و به راحتی زیر پا گذاشته می‌شود. پس چرا عکس‌العملی نشان نمی‌دهیم؟ و لذا اگر در این وادی بخواهیم وارد شویم، به برنامه‌های تلویزیون خیلی ایراد وارد است.

*ما چقدر برای دین خدا هزینه می کنیم؟!
خداوند می فرماید: که کافرین پول خرج می کنند، هزینه می کنند،نه هزینه های مادی تنها. بلکه همه نوع هزینه ای می دهند! برای رسیدن به چه هدفی ؟! برای اینکه مانع بشوند مردم بروند در راه خدا.

هدفم از بیان این مطلب این است که مومنین در مقابل برای دین و برای دفاع از دین چقدر هزینه می کنند؟! فرقه هایی مثل وهابیت که اینهمه جزوه و سی دی می زنند و رایگان می دهند، اینها اینگونه هزینه می کنند. شبکه هایی که برای تباهی اخلاقی راه اندازی شده است چقدر است؟ کی دارد این پولها را می دهد؟!
هدفشان تباهی دین و بی تفاوتی نسبت به ارزشها در جامعه است. ما در کنار هزینه های روزمره زندگی خود، چقدر برای دین خرج می کنیم؟! این انقلاب بستری برای ما فراهم کرده است و هنوز هم هست که مطابق رضایی خدا زندگی کنیم، اما ظاهرا خودمان نمی خواهیم.

ارشاد اسلامی ما برای کنسرتهایی که جز مفسده چیزی بدنبال ندارد چقدر هزینه نموده و می کند و برای ارشاد مردم به سوی اسلام و برنامه های اسلامی چقدر؟
بی تفاوتی و بی تعصبی تا کی ؟ چرا دولتمردان ما به خاطر زیر پا رفتن حدود الهی برانگیخته و متغیر و عصبانی نمی شوند ؟

منبع: سایت خبری انصار حزب الله